سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راهنمای خرید پارکت

نظر

لمینت یا پارکت لمینت محصولاتی هستند که برای تزئین کف منزل، محل کار و دیگر مکان‌ها استفاده می‌شوند. کفپوش لمینت (Laminate flooring) از موادی به نام اچ دی اف (high density fiberboard) که یک لایه روکش طرح چوب روی آن پرس شده، ساخته‌ می‌شود. بنابراین لمینت از لایه‌های مختلف و به نحوی ساخته شده است که ضمن زیبایی، فوق‌العاده مستحکم و پایدار نیز هست.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد تفاوت لمینت و پارکت است. علیرغم تشابه ظاهری، پارکت و لمینت از لحاظ جنس مواد اولیه و نحوه‌ی تولید تفاوت زیادی با هم دارند. در واقع پارکت کاملا از چوب طبیعی درختان ساخته می‌شود در حالی‌که کفپوش‌لمینت با استفاده از مواد اولیه‌ی مصنوعی تولید می‌شود. این تفاوت جنس مواد اولیه‌ی بکار رفته در این دو نوع کفپوش باعثِ وجود مزایا و معایبی در هر یک از این دو نوع کفپوش شده است.

قدم زدن روی کفپوشی از چوبِ ظریف و طبیعی، همیشه خوشایند است. طبیعت مادر انسان است و از آنجا که چوب به طور مستقیم از دل طبیعت استخراج می‌شود، وقتی به عنوان مصالح ساختمانی بکار می‌رود حسی از اصالت و تعلق در ناخودآگاه انسان بیدار می‌کند. اما استفاده از چوب به عنوان کفپوش (پارکت چوبی) مشکلاتی نیز ایجاد می‌کند. برای نمونه، از معایب پارکت چوبی می‌توان از تورم و باد کردن پارکت در معرض رطوبت، دشواری نظافتِ آن و گران تر بودن پارکت چوبی نسبت به لمینت نام برد. آسیبی که برداشت بی‌رویه‌ی چوب به زمین و منابع جنگلی آن وارد می‌کند نیز ممکن است استفاده از مصالح چوبی را به کاممان تلخ کند!

از طرفی، لمینت در حالی‌که زیبایی و ظرافت چوب را داراست، مشکلات فوق را ندارد. برای اینکه چراییِ مناسب تر بودن لمینت را نسبت به پارکت بدانیم باید قبل از هر چیز تعریف و ساختار کفپوش‌لمینت را بشناسیم.

 

پارکت چیست و از چه چیزی ساخته‌شده است؟

همانطور که در ابتدای این نوشته گفتیم پارکت لمینت یک ساختار چند لایه از موادی به نام HDF یا الیاف چوبِ فشرده (یا Hard Density Fiberboard) می باشد که ظاهر آن بسیار شبیه پارکت چوبی است در حالیکه علیرغم پارکت، در ساخت آن از چوب طبیعی استفاده نمی شود. این کفپوش که گاهی بدان پارکت لمینت نیز گفته می‌شود نسبت به پارکت چوبی مزایای قابل توجهی داشته و به مرور در حال کنار زدن پارکت از کف ساختمان‌هاست.

کفپوش‌های‌لمینت‌ ظاهر جذاب و زیبایی دارند که شما با انتخاب آن می‌توانید نمایی متفاوت از کلاسیک تا مدرن به خانه‌تان بدهید. علاوه بر زیبایی، استفاده از این کفپوش در منازل و سایر ساختمان‌ها مزایای فراوانی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. قبل از آن کمی بیشتر با این کفپوش ارزشمند آشنا می‌شویم.

پارکت Ù?Ù?Û?Ù?ت

 

ساختار پارکت از چیست؟

هر یک از لایه‌های بکار رفته در این کفپوش‌ها به منظور برآورده ساختن یک نیاز بدان اضافه شده‌اند. لایه ای برای محافظت از آن در مقابل عوامل آسیب زای بیرونی، لایه‌ای برای زیبایی و شبیه سازی آن با پارکت چوبی، لایه‌ای برای استحکام، پایداری و عایق کردن در نظر گرفته ‌شده‌است. جالب است بدانید که لایه‌های زیرین اچ دی اف بوده و در واقع روی این اچ دی اف با لایه‌ای بسیار مقاوم که لمینت نام دارد پوشانده و پرس می‌شود. لایه‌ی لمینت کاملاً شفاف و بسیار مقاوم بوده و زیر آن نمایی چاپ‌شده از چوب قرار دارد. ناگفته پیداست که وجود همین لایه‌ باعث شده است که به کل ساختار لمینت بگویند!

لمینت ها در ضخامت‌های 7 ، 8 ، 10 و 12 میلی‌متری تولید می‌شوند. لایه‌های موجود در پارکت لمینت عبارت‌اند از:

1? لایه‌ی پوششی: این لایه، وظیفه‌ی حفاظت از کفپوش شما در برابر لکه‌ها و کثیفی را دارد که شما می‌توانید به‌راحتی آن را تمیز کنید.

2? لایه‌ی طرح: لایه‌ی طرح، با پرینترهای دقیق و خاص چاپ‌شده است که نمایی فوق‌العاده زیبا و واقعی را به شما ارائه می‌دهد. برای ساخت یک‌تکه کفپوش، تمامی لایه‌ها را توسط دستگاه‌های مخصوص فشرده می‌کنند و سپس به آن‌ها حرارت داده می‌شود.

3? مغز/هسته‌ی درونی:لایه‌ی اصلی از اچ دی اف (high density fiberboard) ساخته‌شده است. وجود آن باعث می‌شود که کفپوش صاف و پایدار باشد. هسته‌ی آن از ترکیب خمیر (پالپ) چوب ساخته‌شده که به‌ هم چسبیده شده است.

4? لایه‌ی پشتی: لمینت‌ها ضدآب نمی‌باشند، اما باوجود لایه‌ی پشتی، در برابر رطوبت، مقاوم می‌باشند. همچنین این لایه مانع تاب برداشتن و قارچ گذاشتن لایه‌های زیرین می‌شود.

5? لایه‌ی زیرین (فوم): بعضی از کفپوش‌ها با فوم تولید می‌شوند به این صورت که فوم به لایه زیرین کفپوش چسبیده شده است ولی به‌طورمعمول فوم به‌صورت جداگانه زیر کفپوش پهن می‌شود.